Wie ben ik?

Leerkracht, RT-er, NLP-master, Kindercoach

Gecertificeerd Conscious Discipline Trainer (2017)

Zeventien jaar heb ik met veel liefde voor alle groepen in het basisonderwijs gewerkt. Ik heb mij in deze jaren altijd ontwikkeld. Ik was altijd op zoek naar inspiratie en verdieping in mijn vakgebied. In de loop van mijn carrière kwam de nadruk steeds meer te liggen op de cognitieve groei van een kind en kwam er steeds minder ruimte voor de sociaal emotionele groei. Dat laatste is in veel gevallen de sleutel is om kinderen lekker in hun vel te laten zitten zodat ze optimaal in staat zijn om te leren. Het frustreerde me dat administratieve taken, lijsten afwerken, handelingsplannen schrijven, gesprekken voeren, doelen formuleren en toetsen afwerken steeds belangrijker werden in mijn rol als leerkracht. Het ging ten koste van de aandacht voor de kinderen.

Mijn passie voor mijn vak doofde langzaam uit

Ik besloot mijn eigen pad op te gaan met een eigen kindercoachpraktijk en kinderen te helpen die niet lekker in hun vel zaten. Het gaf me veel voldoening om kinderen en hun ouders te zien opbloeien en weer in hun kracht te zetten. In die tijd kwam ik in contact met het programma van Conscious Discipline via een training voor ouders die toen voor de tweede keer gegeven werd in Nederland. Het leek of alle puzzelstukjes in elkaar vielen en ik besloot de opleiding (CD1) te gaan volgen in Amerika.

Ik besloot het anders te gaan doen in mijn klas

Daarna was ik gemotiveerd om in mijn klas anders te werk te gaan. In september 2014 startte ik in mijn klas met het creëren van de schoolfamilie. Ik leerde vanuit een andere perceptie naar de kinderen te kijken, ook – misschien vooral – als ze lastig gedrag vertonen. Ik leerde hen nieuwe sociaal emotionele vaardigheden. Het was fascinerend om te zien en te voelen wat dat deed met mijn klas, met de werkdruk en met mezelf. Mijn passie voor mijn vak was terug en ik kon en wilde het niet meer anders. Het is zo mooi wat er in mijn klas ontstond door veiligheid en verbondenheid. De bereidwilligheid van kinderen, de focus om effectief te kunnen leren en de behulpzaamheid van kinderen onderling. Heerlijk om te zien en om in te werken.

Het programma werkt door dit positieve pedagogische klimaat ook pestpreventief. Kinderen met uitdagingen worden anders benaderd, geholpen door hun klasgenootjes en horen erbij. Hierdoor vallen ze niet meer op en krijgen geen stempel meer. Dat gun ik ieder kind.

2016 gestopt als leerkracht om het verschil te kunnen maken in het onderwijs

In juli 2016 ben ik gestopt als leerkracht en sindsdien zet ik met veel liefde en geduld mijn kennis en energie in om andere leerkrachten, pedagogisch medewerkers en ouders nieuwe inzichten en vaardigheden te geven. Dit doe ik door middel van persoonlijke coaching van kinderen en coaching van ouders vanuit hun eigen gezinssysteem. Daarnaast geef ik persoonlijke begeleiding in de praktijk op scholen en kinderdagverblijven.

Dit doe ik praktisch en oplossingsgericht. Conscious Discipline zie ik ook als een ‘persoonlijke reis’. Het verrijkt je leven en het leert je kijken door een andere bril die je niet meer af hoeft te doen. Want het verschil zit in jezelf.

Tools4HappyKids stopt voor mij en ik ga verder in Zie-me-stralen

Jarenlang hebben Jozee Aardenburg & ik met veel liefde, passie & plezier in ons bedrijf Tools4HappyKids veel veranderingsprocessen op scholen en kinderdagverblijven mogen vormgeven en hebben we in opvoedings- en onderwijsland veel mensen aangezet tot transformatie. Sinds kort zijn we ons eigen pad gegaan omdat onze verlangens verschillen en we ons toeleggen op datgeen waar we goed in zijn. Dankbaar voor de mooie tijd die we gehad hebben samen en alle geweldige herinneringen. Ik blijf ze koesteren. We blijven verbonden via Loving Guidance en alles wat ons verbindt met Conscious Discipline.